"%100 pamuklu. 9 yaşındaki Behnly tarafından Kamboçya’da üretildi. Behnly her sabah 5:00’te kalkıp çalıştığı konfeksiyon fabrikasına doğru yola çıkıyor. İşe vardığında da işten ayrıldığında hava karanlık olacak. Üzerine incecik şeyler giyiyor; çünkü çalıştığı ortamda sıcaklık 30 dereceyi buluyor. Odadaki toz ağzına ve burnuna doluyor. Onu yavaş yavaş boğan bir günün sonunda 1 dolardan az para kazanacak. Bir maske ise şirkete 10 cente mal olurdu. Etiket hikayenin tamamını anlatmaz.
Ya satın aldığınız kıyafetin etiketi tüm hikayeyi size dürüstçe anlatsaydı? Bangladeş’te, Kamboçya’da veya Sierra Leone’de, işçilerin hangi şartlarda çalışarak o giysiyi ortaya çıkardığını etiketine bakarak öğrenseydiniz? Kanada Adil Ticaret Ağı (The Canadian Fair Trade Network) insanın kafasında şimşek gibi çakan bir çalışmaya imza atmış. Rethink ajansının katkılarıyla hazırlanan bir dizi afişte, kıyafetlerin içler acısı yapım hikayesini anlatan etiketler görüyoruz."
Nedense böyle "bilinçlendirici" çalışmalar beni garip bir şekilde öfkelendiriyor. Elbette üretim ve tüketime dair yabancılaşma büyük problem ama rahatsız eden kısım buna dair düşüncelerimizi derinleştirmekle ilgili değil. Muhtemelen spotu doğrulttukları 3. dünya ülkelerindeki fabrikalar arasında Kanadalı şirketler de vardır. "Muhtemelen"i şimdi uğraşıp isim araştıramaya üşendiğimden diyorum. Görünürde uzakların altını, üstünü çizip kendi imajlarını en azından kendi memleketinde ve daha çok da dünyada aklama politikalarının sevimli, paçalarından duyarlılık akan iki yüzlü taşeron aktivistleri. Green Peace ve muadilleri de benzer sebeplerle midemi bulandırıyor. Yiyiyosa, samimiyseler ABD'deki merdiven altı (üstü de çok farklı değil) fabriklar için de aynılarını yapsınlar. NAFTA adı altında tek taraflı ticaret anlaşmalarıyla Meksika sınırının öteki yakasına taşıyıp zehir kustukları fabrikalara ses etsinler. Green Peace'i misal genelde Rusya'nın vs denizlerinde görüyoruz. ABD'de anca haraç, pardon bağış topluyorlar sokaklarda. Sadece Chicago dahil IL'de 10 Nükleer santral var oysa. Hepsi birer iyi görünümlü Truva atı. Kültürel tahribat ve yozlaşmanın eskiyen sembol yüzü Mc Donalds'dan beterler, çünkü daha "temiz" yüzlüler.
